shopify site analytics
CATEVA "PONTURI" PENTRU A TRAI SANATOS - Edith's Kitchen
Print Friendly

Piele sanatoasa din interior
Se stie ca ce mancam (si ce bem) se reflecta si in aspectul pielii noastre. Esentiale pentru o piele sanatoasa sunt si vitaminele A si E. Vitamina A o poti gasi din abundenta in fructele si legumele verzi, galbene sau orange: morcovi, cartofi, spanac, broccoli, dovleac, mango, papaya, caise, pepene galben etc. Vitamina E se afla in uleiurile vegetale de tot soiul (porumb, masline, soia, floarea-soarelui), germeni de grau, nuci, seminte, masline.

Faina alba versus integrala

Faina alba ne priveaza dieta de elemente nutritive esentiale. Desi multe produse sunt fortifiate (imbogatite cu anumiti nutrienti), nutritionistii ne recomanda consumarea produselor cerealiere integrale. Faina integrala, fiind mai putin procesata, contine multe dintre elementele nutritive naturale si este mai bogata in fibre. O dieta bogata in fibre previne diverticuloza, ajuta la scaderea colesterolului din sange si se pare ca ofera protectie si impotriva anumitor cancere.

Iaurtul, bogat in proteine
Iaurtul este un aliment excelent: bogat in proteine si calciu, contine tot atat de mult potasiu cat o banana, este o excelenta sursa de vitamina B2, imbunatateste digestia lactozei, iar culturile active prezente in anumite tipuri de iaurt protejeaza contra diareei si intaresc sistemul imunitar. Nu in ultimul rand, prin cresterea imunitatii, consumul de iaurt reduce riscul de cancer de colon si de san. Te-am convins?

Nici o zi fara antioxidanti

Antioxidantii sunt compusi care “neutralizeaza” radicalii liberi – produsi de metabolism, care prin efect cumulativ, in timp, duc la imbatranire prematura, boli cardiovasculare, artrita, cataracta, cancer. Vestea buna e ca cei mai importanti antioxidanti – vitaminele A (betacaroten), C si E se gasesc intr-o multitudine de alimente. Surse foarte bune de vitamina C sunt: kiwi, suc de portocale si grepfrut, broccoli, rosii, varza, papaya, cartofi.

Suc de rosii cat cuprinde
Desi nu sunt inca finalizate, mai multe studii sugereaza ca toata lumea ar trebui sa manance rosii crude, dar mai ales preparate termic, pentru ca abunda in licopene. Se pare ca aceste substante pot reduce riscul aparitiei cancerului de prostata la barbat si de san si de col uterin la femeie.

Afla ce se intampla cand renunti la fumat

Nu este deloc obligatoriu sa te ingrasi, cum spune toata lumea in jurul tau. Unii se ingrasa, altii slabesc, iar altii raman la aceeasi greutate. Oricum este mult mai sanatos sa fii un nefumator mai plinut decat sa nu incerci sa renunti de frica kilogramelor. Ingrasarea apare din cauza inlocuirii unui obicei cu altul – rontaitul permanent. Dar si asta se poate remedia daca, in loc de biscuiti sau ciocolata, mesteci guma fara zahar sau mananci fructe si legume proaspete.

Mai mult potasiu
Daca esti obosita, ba chiar ai si o oboseala musculara, reflexele sunt mai lente, iar pulsul e cam mic, e posibil sa nu “consumi” suficient potasiu. Il gasesti in peste precum somon, cod, sardine, in vegetale cu frunze verzi, in broccoli, legume boabe, cartofi, rosii, citrice, mere, caise si, nu in ultimul rand, in banane.

Coapse apetisante
Iata un exercitiu excelent pentru tonifierea fundului si a coapselor. Asaza-te in maini si genunchi pe o saltea sau direct pe podea. Ridica genunchiul si impinge piciorul indoit in spate cat de mult poti si apoi intinde incet tot piciorul pana simti muschii in tensiune, fara sa-ti arcuiesti prea mult spatele. Repeta cu fiecare picior de 15-20 de ori pe zi. Cand te-ai obisnuit, poti adauga si niste greutati la glezne pentru un plus de rezistenta.

Bananele nu ingrasa
De fapt sunt sarace in grasimi. O banana contine doar jumatate de gram de grasimi si 95 de calorii. Iar de faptul ca sunt pline de potasiu, stie toata lumea! Constituie o gustare sanatoasa, curata si gata ambalata.

Mercur din pestele oceanic
Pestii oceanici mari precum rechinul, pestele sabie sau speciile mari de ton acumuleaza mercur in organism din prada pe care o consuma. Mancand des astfel de peste, mercurul acumulat in organismul nostru poate produce probleme neurologice, in special la copiii inca nenascuti si la copiii mici.
De aceea, femeile de varsta fertila trebuie sa consume peste oceanic maxim o data pe luna. Restul persoanelor pot consuma maxim 200 grame pe saptamana. Intrucat tonul din conserve este preparat de obicei din specii mai mici de ton care contin mult mai putin mercur, el poate fi consumat mai des.

Ouale nu iti vor creste colesterolul
Dintre alimente, galbenusul are una dintre cele mai mari concentratii de colesterol, fapt ce ne sperie intr-atat, incat aproape ca am scos din alimentatia noastra acest aliment extrem de hranitor! Cu toate acestea, consumate cu moderatie, ouale nu cresc nivelul colesterolului in sange. Un ou fiert, servit dimineata, la 2-3 zile, nu iti va face rau, dimpotriva.

 

Nu toti carbohidratii ne fac rau! Carbohidratii reprezinta sursa de energie preferata a organismului nostru. Carbohidratii contin relativ putine calorii – jumatate fata de numarul de calorii continute de lipide. Insa majoritatea persoanelor asociaza carbohidratii cu zaharul.Este adevarat ca zaharurile simple (carbohidratii simpli) trebuie limitate cat mai mult pentru simplul fapt ca ne aduc doar calorii ?goale?, fiind foarte sarace in elemente nutritive. Insa carbohidratii complecsi (legume, cereale integrale, orez, paine integrala, fainoase, nuci, seminte) ar trebui sa nu ne lipseasca din dieta deoarece sunt saraci in calorii si foarte bogati in elemente nutritive – vitamine, minerale si fibre.

Vitamine ca sa slabesti!
Anumite carente de vitamine provoaca senzatii (apetit crescut, foame) si modificari ale metabolismului care interfera cu mentinerea unei greutati corporale optime. De aceea este bine sa te asiguri ca organismul tau primeste zilnic necesarul de vitamine si minerale, tocmai pentru a preveni aparitia unor disfunctionalitati metabolice: vitamine din grupul B (B2, B3, B5, B6), vitamina C.

Bea lapte in fiecare zi!
Laptele este unul dintre alimentele cele mai bogate in elemente nutritive. Contine toti aminoacizii esentiali, ceea ce il face o sursa de proteine la fel de buna precum carnea si pestele. Este si o sursa bogata de vitamina B2, B12, fosfor, vitamina D (esentiala pentru absorbtia calciului si mineralizarea oaselor) si calciu. Un pahar de 250 ml lapte ofera o treime din doza zilnica recomandata de calciu, acesta fiind mult mai repede absorbit decat cel provenit din alte surse.

 


Varza dulce – gustoasa si sanatoasa!

Varza este un aliment pe cat de gustos, pe atat de sarac in calorii. Aproximativ 100 de grame contin doar 25 de calorii! Dar si mai importanta este calitatea nutritiva a acestui aliment. Varza este bogata in vitamina C si fier, un motiv in plus pentru a fi consumata de catre persoanele anemice sau de catre femeile insarcinate (are si un continut ridicat de acid folic). De asemenea, pe langa potasiu si beta- caroten, mai contine si anumite substante chimice care scad riscul de cancer – in special, de cancer pulmonar.

Ananasul – planta medicinala in America de Sud
Dincolo de gustul ce provoaca dependenta, ananasul are si o multime de calitati care-i fac pe bastinasii din America de Sud sa-l considere o planta medicinala. Pe langa caloriile putine, continutul mare in fibre si apa, ananasul abunda in substante antioxidante: betacarotenul, vitamina C, magneziu.
In plus, cercetatorii au identificat o substanta antiinflamatorie (bromelaina). In acest fel sunt demonstrate drept benefice aplicarile de catre vracii satelor a pulpei tocate de ananas pentru alinarea durerii si scaderea inflamatiei din jurul plagilor.

E bine ca mancarea sa fie congelata
Mancarea gatita nu trebuie lasata la temperatura camerei mai mult de doua ore sau, daca este foarte cald (vara – peste 30 de grade), mai mult de o ora. Nici la frigider nu trebuie sa stea prea mult: maximum 3-4 zile, iar daca anticipezi ca nu o vei putea manca in acest interval, ar fi bine ca, din start, o parte din mancare sa o ambalezi la pungute si sa o bagi la congelator. Motivul este foarte simplu: bacteriile gasesc un foarte bun mediu de cultura in mancarea gatita. Daca si temperatura le este prielnica (4-40 grade Celsius), ele se vor inmulti in ritm ametitor. Consumarea unei astfel de portii (supraincarcata bacterian) poate declansa o foarte neplacuta toxiinfectie alimentara.

Iute de te vindeca
Cazurile de cancer in randul indienilor si al mexicanilor sunt mult mai rare. Incercand sa vada care este secretul sanatatii lor, cercetatorii au identificat abundenta ardeiului iute in alimentatia lor. Substanta care condimenteaza ardeiul si produce aceea senzatie “unica” de fierbinte se numeste capsaicina. Administrata celulelor canceroase, le omoara, blocand mitocondriile – “termocentralele” fiecarei celule. Aceasta descoperire a exaltat lumea medicala, savantii entuziasmandu-se la ideea de a fi gasit “calcaiul lui Ahile” pentru celulele canceroase. Capsaicina sta la baza unei noi generatii de citostatice, insa pana cand acestea vor fi testate si lansate pe piata, nu ne opreste nimeni sa nu consumam zilnic mai multi ardei iuti decat pana acum.


Otetul de mere

Preparat cu grija in fiecare toamna in zonele deluroase bogate in livezi de meri, otetul de mere este intens folosit de medicina traditionala in tratamentul diferitelor afectiuni: reumatism articular, boli degenerative, colecistite, indigestii, inapetenta, migrene. Secretul consta in multitudinea de vitamine si minerale pe care le mosteneste din mere, un fruct aflat la mare cinste. Nu sunt studii bine intocmite statistic care sa sustina utilitatea lui, insa credinta populara il pune la loc de cinste. Nu strica sa-l incerci: spre exemplu, daca ai o “bila mai lenesa”, inghite 1- 2 lingurite de otet dizolvate in apa, cu 10 minute inainte de fiecare masa. Va ajuta la golirea continutului vezicii biliare, in mod lent, dar extrem de eficient.

Caloriile se ard greu
O felie de tort nici prea mare, nici prea mica iti aduce circa 250 de calorii. Stii cat de mult exercitiu ai nevoie pentru a le arde? Intr-un minut, arzi 4 calorii daca: mergi usor, mergi incet pe bicicleta, joci golf, iti faci de lucru in gradina, faci curat in casa, joci tenis de masa sau de camp, la dublu.
7 calorii le arzi intr-un minut daca alegi sa: maresti ritmul la pedalat, joci baschet, tenis de camp, fotbal, schi, inot, mergi rapid, faci aerobic. Iti vor trebui doar 10 minute daca: faci jogging, alergi pe bicicleta, dansezi nebuneste, schiezi de anduranta (schi fond), vaslesti sau ridici greutati.

Marul e de aur
Desi poate-l consideram banal, marul este unul dintre cele mai bune fructe: coaja iti furnizeaza o septime din necesarul zilnic de fibre si totodata “dospeste” de quercetina – un antioxidant foarte puternic, ce te protejeaza de cancer si boli de inima. Imediat sub coaja, se afla “tone” de vitamina C, un alt antioxidant faimos. Taninul din sucul de mar contribuie la sanatatea gingiilor. Si lista poate continua…

Laptele degresat contine suficient calciu
Grasimile din laptele integral contin foarte multe grasimi saturate, fapt ce le-a facut mai putin populare in zilele noastre. Acest mesaj nu trebuie inteles gresit: ele sunt totusi bune pentru micuti si persoanele foarte slabe care au nevoie de un aport sporit de calorii. Insa persoanelor cu o stare de nutritie normala li se recomanda laptele partial degresat. Acest tip de lapte nu contine mai putin calciu, ba din contra, chiar mai mult cu circa 10 mg la pahar. Explicatia este simpla: calciul nu este legat de grasimi, ci se afla diluat in partea solubila a laptelui, parte care creste procentual, odata cu degresarea.

Cum sa mancam mai putin?
Se intampla ca uneori sa mancam din plictiseala! E bine ca in acele momente sa nu cedam si sa rontaim ceva doar asa, de dragul gustului. Guma de mestecat este un foarte bun ajutor in astfel de situatii. Povesti de genul, guma de mestecat iti produce ulcer, sunt de mult infirmate! Este adevarat ca mestecatul gumei poate creste secretia gastrica, lucru care poate declansa durere sau reflux gastro esofagian, insa adevarata cauza a ulcerului este cea infectioasa.

 

Portocala e mai buna!
Un studiu american arata ca sucul proaspat de portocale este mult mai bun decat limonada sau sucul din alte citrice, in prevenirea “pietrelor” la rinichi (litiaza renala). Si asta, datorita nivelului mare de citrat de potasiu din sucul de portocale (nu si din limonada).
Citratul de potasiu acumulat in urina reduce cristalizarea acidului uric si a oxalatului de calciu – compusii cei mai frecvent intalniti in litiaza renala.

Dr. Adina Grigorescu

Publicat in categoria SANATATE
Aboneaza-te la newsletter

Primesti pe email cele mai noi retete!

 

2 Comentarii:

  1. Foarte interesant si informativ articol!

  2. TNX.

Adauga comentariu